Jesteś tutaj
Strona główna > edukacja >

Wizyta we Włoszech

W dniach 26 listopada – 2 grudnia 2017 r. siedmioro uczniów oraz dwóch nauczycieli Szkoły Podstawowej w Długiem gościło w szkole partnerskiej w Martinsicuro, urokliwej miejscowości położonej nad brzegiem Adriatyku w regionie Abruzzo.

W spotkaniu uczestniczyli również partnerzy z Katalonii i Słowacji. Była to pierwsza wizyta partnerska w ramach projektu Erasmus+, pt. „Once Upon A Time… European Children All Together” („Dawno, dawno temu… europejskie dzieci razem”). Dotyczy on popularnych baśni i legend, za pomocą których będą rozwijane umiejętności czytania i czytania ze zrozumieniem przez
uczniów. Wnioskodawcą projektu jest Szkoła Podstawowa w Długiem, a międzynarodowym koordynatorem Pani Gabriela Strzelczyk.

Uczniowie szkół partnerskich mieszkali w domach swoich włoskich kolegów. Zostali bardzo gościnnie przyjęci, musieli jednak pokonać barierę językową, z czym świetnie sobie poradzili. Komunikowanie się młodzieży ułatwiły słowniczki przygotowane przez Panią Gabrielę Strzelczyk oraz uczniów na dodatkowych zajęciach projektowych. Zawierają one zestaw najbardziej przydatnych słów i zwrotów ujętych tematycznie, w sześciu językach: polskim, angielskim, włoskim, słowackim, hiszpańskim i katalońskim. Pobyt w rodzinnych domach naszych włoskich partnerów uzmysłowił uczestnikom, że różnice językowe i kulturowe są zaletami, bo wszyscy stanowią część społeczności europejskiej.

Głównym celem wyjazdu było podjęcie i wykonanie szeregu działań wynikających z planu projektu. Pierwszy i ostatni dzień wizyty przeznaczony był na podróż, natomiast w pozostałe
dni zarówno gospodarze, jak i goście wytrwale pracowali, realizowano kolejne punkty programu pobytu.

Pierwszym wspólnie spędzonym dniem był poniedziałek. Uczniowie ze szkoły w Martinsicuro przywitali pozostałych uczestników bardzo uroczyście. Rodzice, uczniowie, a także spora część mieszkańców zgromadzili się na rynku, który przylega do jednego z budynków szkolnych. Przywitano nas niesamowitym występem taneczno – muzycznym. Każdy kraj miał dedykowany inny taniec, a stroje tancerzy zawierały elementy w barwach narodowych danego kraju. Były też inne atrakcje: powitalna brama , konfetti, baloniki, oklaski oraz bajkowe postacie rozrzucające cukierki. Później było zwiedzanie szkoły i zajęcia w klasach. Uczniowie podzieleni na grupy międzynarodowe wzajemnie się poznawali i integrowali.

Na poniedziałek zaplanowano również dwie wycieczki po najbliższej okolicy. Pierwsza to zwiedzanie baszty Torre di Carlo V e Doganale, a druga to wizyta w Muzeum Rybołówstwa. Ostatnim akcentem tego pełnego atrakcji dnia było spotkanie z władzami miasta, podczas którego goście z krajów partnerskich otrzymali upominki.

Kolejny dzień, wtorek, minął bardzo pracowicie. Uczniowie w grupach międzynarodowych wspólnie tworzyli baśnie. Najpierw wymyślali bohaterów, wybierali wspólne motywy baśniowe, określali miejsce akcji, następnie układali tekst w swoim ojczystym języku, dokonywali przekładu na język angielski i z różnych wersji tworzyli jedną wspólną baśń. Uczestniczyli również w ciekawych zajęciach z muzyki, plastyki i technologii informacyjnej, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i zdolnościami. Tworzyli przestrzenne prace w stylu Picassa, bawili się rytmem i próbowali swoich sił w programowaniu i kodowaniu. Okazało się, że wielu uczniów odkryło swoje nieznane dotąd zdolności i możliwości. W tym dniu uczniowie uczestniczyli także w zrywaniu oliwek z drzewka rosnącego nieopodal szkoły.

W środę można było nieco odpocząć po pracowitym wtorku, ponieważ zorganizowano wycieczkę do twierdzy Civitella del Tronto. Forteca została zbudowana dla celów obronnych. Znajduje się na najwyższym obszarze kraju. Jest to jedno z najbardziej imponujących dzieł inżynierii wojskowej, Całość składa się z elementów architektury w różnym wieku, ułożonych na różnych poziomach i stanowi ważne wspomnienie historii i sztuki militarnej na terenie granicznym między królestwem Neapolu a państwem papieskim. Uczniowie mieli możliwość nie tylko zwiedzić ten okazały obiekt, podziwiali też piękną panoramę i górskie krajobrazy. Dodatkową atrakcją był pokaz tresury dzikich zwierząt: wilków, sów, soboli oraz polowania z sokołem. Kolejnym niezapomnianym przeżyciem w tym dniu okazał się wieczorny koncert w wykonaniu nauczycieli i szkolnego chóru.

Czwartek był kolejnym dniem wypełnionym działaniami dotyczącymi zadań projektowych. Po dopracowaniu pisemnej formy baśni, młodzież pracowała nad ilustracjami do wymyślonych przez siebie utworów. Kolorowe, pomysłowe, oryginalne prace to efekt nie tylko talentów artystycznych, ale i zaangażowania uczniów, którzy w czwartym dniu znajomości już sprawnie się komunikowali. Kolejnym działaniem wynikającym z planu pracy było układanie i nagrywanie piosenki projektu. Na zakończenie młodzież wzięła udział w wieczorze czytania baśni i legend oraz w zajęciach sportowych. W tym dniu odbyły się warsztaty dla nauczycieli na temat metod nauki czytania i czytania ze zrozumieniem.

Ostatni dzień pracy, czyli piątek, to podsumowanie działań. Nauczyciele z krajów partnerskich spotkali się z dyrektor Barbarą Rastelli. Na tym spotkaniu koordynator projektu pani Gabriela Strzelczyk zaprezentowała stronę internetową projektu i przeszkoliła zebranych jak z niej korzystać. Omówiono także szczegóły dotyczące następnej wizyty partnerskiej i kolejnego międzynarodowego spotkania projektowego. Uczniowie w tym czasie mieli ostatnie zajęcia w szkole w Martinsicuro, a następnie spędzili miło czas z goszczącymi ich rodzinami.

Podsumowaniem całego spotkania było pożegnalne przyjęcie. Uczestnicy otrzymali certyfikaty pobytu oraz upominki od Burmistrza Martinsicuro. Przy szwedzkim stole i radosnej muzyce toczyły się serdeczne rozmowy, Trudno było się rozstać, wiedząc, że to ostatnie spotkanie we Włoszech. Podziękowaniom nie było końca, pojawiły się łzy wzruszenia. Mamy nadzieję, że przyjaźnie zawarte w Martinsicuro przetrwają jak najdłużej.

Materiał przygotowała Gabriela Strzelczyk

27 thoughts on “Wizyta we Włoszech

  1. Bardzo się ciesze ze dzieci mogą uczestniczyć w tym programie. Nie wątpliwe to zasługa Pani dyrektor Leszczyńskiej, pani Strzelczyk a także poprzedniej władzy która zapoczątkowała ta wymianę.
    Teraz czas na rozbudowę szkoły.

    1. Bez przesady. Realizację projektów, zarówno realizowanego poprzednio jak i obecnie zapoczątkowała szkoła. My staraliśmy się tylko nie przeszkadzać. Chcę jeszcze podkreślić to, że obydwa projekty uzyskały dofinansowanie i są realizowane to zasługa determinacji Pani Dyrektor a przede wszystkim tytanicznej pracy Pani Gabrysi Strzelczyk.

      1. A szkoła w Jaszczwi to zrobi jakąś wymiane? My to namysli pecha do dobrego dyrektora

  2. Oświata to inwestycja w przyszłość. Nie na wszystkim można oszczędzać.To co zrobimy dla naszych dzieci, ile drzwi im otworzymy zwróci się za parę lat. Gratulacje

  3. Koleją gminną instytucję, którą powinnaś wrzucić na bęben, jest nasze jedlickie przedszkole. Tam też ciekawe historie można społeczeństwu przedstawić.

  4. Anka co się czepiasz dr z jaszczwi sam chłopisko wszystkich srok za ogon nie złapie. W każdej szkole w gminie powinna być zatrudniona sekretarka na caly etat aby odciążyć dyrektorów od papierkowej roboty. Niby żyjemy w dobie komputerów ale i tak trzeba jedno zrobić na papierze i trzy razy skserować a drugie wprowadzić w komputer i jeszcze obsługiwać 10 programów na nim.

    1. Przede wszystkim dyrektor w Jaszczwi nie jest doktorem.
      Co do sekretarek to ta cała robotę ma wykonać ZEUS, ale tam pracują sami znajomi władzy i wszystko moim zdaniem zarzucają na dyrektorów. Ale jaki dyrektor taka reszta.W ZEUS urzędujący wieczny PO DYREKTÓR który jest słaby w tym co do niego należy.

  5. w kazdej dziedzinie widac bezradnosc i nie kompetentnych w zarzadzadzaniu mamy teraz tego wyniki.Gratuluje dla szkoly w Dlugiem

  6. W przedszkolu źle się dzieje. Rodzice narzekają. W gminie coś się źle dzieje.

  7. dlaczego trzeba przekonywac burmistrz do niektorych inwestycji a powinno byc odwrotnie

  8. Jak to jest, bo nie kumam zupełnie, że w gminie, w której jest fantastyczna szkoła w Długiem, tak inteligentna młodzież i świetni nauczyciele z otwartymi głowami ,wysoko ponad przeciętną ….mamy radną od nauki kultury i sportu …o poziomie spod…budki z…

  9. Baner na ulicy Rejtana to kpina. To się nadaje do prasy. Nie uznają Świat Bożego Narodzenia?

  10. może młodzież ze szkoły w Długiem zaprosi radną Krystynę na spotkanie dyskusyjne- a ha ha ha

    1. To jest świetny pomysł. Ta droga apeluje do Pani dyrektor Leszczyńskiej aby zorganizowała takie spotkanie.
      Dla młodzieży było by to bardzo interesujące doświadczenie o którym na pewno opowiadały by swoim dzieciom i wnukom

  11. Marć jest fenomenem i niestety symbolem jedlickiego opętania przeznaczeniem. Ci którzy są tu już za długo myślą, że nic nie da się zrobić. A da się. Tylko świeżych głów potrzeba.

  12. do Baby…szkoda ze nie zorganizowano takiego spotkania mielibysmy na swieta szopke z turoniem? ps.szkoda dzieci bylyby w szoku

  13. mam nadzieje ze teraz znajda sie kandydaci na radnych ktorym mozna bedzie zaufac

    1. Nawet w Długiem trzeba wymienić radnego. Tucki to kiepski radny. Przez trzy lata zapisał się jako ten który składa podziękowania i to wszystko. A dziękuje nawet za to że ktoś wyprostował znak drogowy.

  14. mowia o tym juz glosno kto bedzie radnym w Dlugiem,slychac bylo na ostatnim zebraniu

Comments are closed.

Top